
Media is one of the strongest weapons that can be used either by the state itself or by their opponents. 

That is a worldly well-known fact. On one hand, we see fox news adopting the vision of the republicans. 

On the other hand, we find different media organizations that adopt other point of views. 

Well this is not the case in the MENA region. Most of the time there is only one point of view. The state's 

point of view to be more specific. Many restrictions are imposed on the opponent’s media. Like 

newspapers, channels, or even the electronic websites and newspapers. 

In Egypt for example, the government censored and blocked about 400 websites. Most of those are 

news ones. On august 2018 the Egyptian president Abd-Elfatah Elsisi ratified the law “The Anti-Cyber 

and Information Technology Crimes” the law which ostensibly  aims to combat extremism and terrorism 

allows authorities to block websites that are considered “a threat to national security” or to “the 

national economy”. Individuals who visit these websites can face steep fines and penalties for hacking 

government systems. While also Prohibiting the publishing of information on topics that relates to the 

military or the police. 

Yet, Egypt is not the only state imposing restrictions on the media. 

In Turkey we find that Wikipedia had been blocked for over a year. In Bahrain the interior ministry 

warned that it would be taking new measures to crack down on activists who criticize the government 

on social media. 

Israa AL- ghomgham –a Saudi citizen- is facing punishments up to death penalties, her charges include 

filming and publishing protests on social media. In Iran the government has blocked several number of 

social media platforms which the protesters usei 

 MENA states has always limited the power of media and the transfer of information.  

Back to the era of the Egyptian president Gamal Abd-Elnasser. 

After the 23 of July movement. Nationalization was a common thing in Egypt, Which was not only for 

assets and for possessions of foreigners. In 1960 Abd-Elnasser regime nationalized el akhbar newspaper 

which was owned by Ali and Mostafa amin. 

That started when the newspaper published two different news on the first page. The first said "Death 

of the butcher” and the second below it said “Abd el Nasser in Pakistan” the regime claimed that they 

are trying to say that abd el Nasser is a butcher, they took that as an excuse for taking the 

administration from the two brothers and el akhbar newspaper became a state owned since then.ii 

But this is not how it works these days, money and corporates related to the regime play the role now. 

For example on December 2017 “eagle capital” a company that is managed by Dalia Khorshid the former 

minister of investment merged with the media emperor of the Egyptian business-man Ahmed Abo 

Hashima. 



The deal was for 6 billion and 800 million Egyptian pounds, putting in mind that “Eagle capital” also 

owns a media production company called :synergy”iii 

Regarding this deal, “Mada masr” an Egyptian news and investigation website – which is blocked by the 

Egyptian regime- claimed that they know some details about that deal. Mada Masr elaborated that 

“Eagle capital for investment” is a private equity fund owned by the Egyptian central intelligence.iv The 

deal with Ahmed Abo Hashima wasn’t the only deal for “Eagle capital”, that same institution seized in 

September 2018, CBC channels after “Eagle capital" bought “EL-mostaqbal” group which owned the CBC 

channelsv 

This institution with its new name “Egyptian media” now controls about 17 media entities. This varies 

between radio channels, newspapers, advertising agencies, online marketing companies; as well as 

owning “presentation” institution which has the exclusive right of marketing for the sport in Egypt. 

Another story is told by “Reporters without borders” is about Al hayah channel which was owned by el-

Sayd el Badawy, the former president of el-wafd political party. The ownership of those channels 

transferred to some anonymous institution. Some reports indicated that the new owner is “Falcon” 

company that is managed by the former manager of security sector and intelligencevi. 

We should mention that before the deal was closed, the former board of the channel found themselves 

demanded to pay a large amount of money to the government, that just happened after some members 

of El-wafd party opposed the deal of selling teran and sanafer islands. 

Another story is about the direct interference by some officers. 

New York Times published a report: "after president trump moved to recognize Jerusalem as the capital 

of Israel, an Egyptian intelligence officer placed phone calls to several influential talk shows in Egypt, 

stating “like all our Arab brothers, Egypt will denounce the decision in public, but really what is the 

difference between Ram-allah and Jerusalem?” said the officer as NYT claimedvii"  

That was Egypt. 

In 2007 “the Arabic network for human rights” published a paper about paid Tunisian ads to polish the 

reputation of the former president Ben-Ali, those paid ads was published in the Egyptian newspapers as 

reports and news without mentioning that they were paid for itviii 

 In another published paper for “the Arabic network for human rights” about the Saudi intervention in 

media, Ahmed Samer -a journalist- found that the Saudi minister of media hosted dozens of journalists 

and TV shows' hosts for ALhijj (pilgrimage), all costs and expenses paid, as a form of a concealed bribery 

so they would turn their heads away from the doings of the Saudi regime.  

Another leaked document from wikileaks stated that the Saudi regime paid lots of money in order to 

polish the regime's reputationix 

-Another case we can consider is the case of khashugshy's death. 



In October 2018, after the above mentioned entered the Saudi consulate in turkey he disappeared. At 

first –before any official statement about the accident was published - media channels said that it was 

just rumors. Al- Arabiyah channel for example accused Al-jazera reporter and khashugshy's fiancée of 

being a tool to publish fake news.x 

Another newspaper accused Qatar of publishing fake news also. However, after the Saudi general 

prosecutor stated khashugshy was murdered and king Salman-bin Abd el aziz fired some officers in the 

intelligence sector, the tone of those channels changed, they praised what the king did.xi 

-Media is a double-edged weapon, may easily be used by all parties to support different views of the 

same cause. But in underdeveloped countries and especially ones that are ruled by dictators it’s a very 

powerful weapon. Dictators realized that the hard way. 

In accordance to the Arab countries' revolutions, governers decided to exert more effort to confiscate 

and control this weapon and not leave space for opponents like before. Which we will discuss in the 

next few papers. 

 

                                                             
i http://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/egypt-leads-the-pack-in-internet-censorship-across-the-
middle-east 
ii 
https://nl.hideproxy.me/go.php?u=gpZKnHIYQPoV%2BY2B%2B4lnIbfVxPDbAYOUGAdRmeIAT9ypY6LWOkS3Ao0vD
hxhGZ9Df%2FhxeERsl1RZuXvr2VTJiQ2DW5ex5tp49G0X%2BU%2FRr43yxYobbdCfBUxGGwJ8HrktZJmtgjOGD7HvMAJ
8dIxTqMgqoEjulth2Fgt8oiroAd5iq6AymyVdnAsrTuUcu2D2KjMGJWT%2BSPb2fntkFmg4Wc02pFTOlJkHhMicFD%2B
GyOidxZ7oLubhx5WTjS9SrTCFHlu0%2F7os7%2By%2F590esZj1YJpqH4gifiEbe53OGD5G6NZN9sEKB1bRMShxwEPfM
4qUpmzuTKH%2BeCPFzmJ0tGseuWivLDDfLWKXMl9Ts54%3D&b=5&f=norefer 
iii 
https://nl.hideproxy.me/go.php?u=y4NKxHIYGbkV5p6S9opsbrbTi6vTQYrSWyUJ1PVZD%2Br1KPWXOFPDCpA4AhYc
Dp9GBfh0BUQQnFQlwHvu11S1hgWeLorQnMociXoDjE7B0obuqo0TDKyDYTVeGwJ9HsAuZJmtgjPzD7HvMAF%2BdIx
TqMtfqCmSirx5C3d1tz%2F8YKN%2FttQu8jk8nBpPSfl9uwSRXy9nJHnjTeqXf2hxBglERKk0uD3S9ZkU4M2AdT%2FirJ%
2BBpJ%2F6O%2FaAu4n39Esz0CyYZUvd4ttViYjM%2BrxmrIWFffsQC%2BcyH10GH%2B%2BveUJbjK9fl7wWGlbNMSh
wwDrRO%2BvougviWMCDZD68qgto1WoOpBmyTUnDQnL2TkI0yIoReHdRdZoGr0dMfBUgjzCleiJLTYBMNsqtGPElBky
WD%2FW9fO052i98nJnX6%2FqkXAr%2F%2B5PGq8CUJCpUV5XJePMSq2%2FJLhXUqJnOxjMP7CUQBr2Bi2Q5Qsfgxf
XMsUKN8WKq1C00B306hk%2FfUl2E49jFO03pnMuLeARCYfFgZrVVUDlUTNBGH88bMo6TfSCxRyR9ZIytKQ4%3D&b=
5&f=norefer 
iv 
https://nl.hideproxy.me/go.php?u=jfe4woo%2F%2BhgKiqKjPKG6SVwPYmgj5%2B%2FBEl09EtxH2TnJxAlCX%2FAn8F
qBio6DOFvM75qZBXWtYCX8suZKpqddUSuhO8cOLEOMa1BxQ1h5SfJJ32VZAzvbw8YF1ke%2FMl%2FJg4uFVpZmB1lY
KQ446mQOU%2FWI2dozQXwOdXbiIbVT8zP2THGKQ7OopwzkQNBJu8DvHaW%2BJW4VtS5nFk7GBkWY2ZJBDjp3m
%2B2EWKLPq7mdj25uV%2B30Xza6Tcf%2FLk3HfX0l2iZXapsODeEurxsoeZESukZ8DQCUWm2JEd0%2FfdLImdu78vEIG
PVcY2%2FhC5CO6InklUWIBDg4U1VLO6dzIVpoO7d%2FpPcJ&b=5&f=norefer 
v https://almesryoon.com/story/1192039/%D8%A8%D9%8A%D8%B9-
%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D8%A9-%D9%82%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AA-CBC-%D9%88-
%D9%87%D8%B0%D8%A7-%D9%87%D9%88-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D9%8A 
vi 
https://nl.hideproxy.me/go.php?u=jfe4wpUt%2BFcImbb%2Bc7D6ShYZY2h%2FsqmFWAt2TZoelzGBzBNDSPlkvHnc
wa%2FVMGyQuNSxQ1TmaAGz48cc58gNGwHtbOlbLgm%2BNgcdbxhZGbY%3D&b=5&f=norefer 
vii https://www.nytimes.com/2018/01/06/world/middleeast/egypt-jerusalem-talk-shows.html 



                                                                                                                                                                                                    
viii 
https://nl.hideproxy.me/go.php?u=cuMVsU4Htxslg2aag10RZCHipIEchouHUPRYtorZvnry87pSFHoVYR4s71Yrz06sTU
joyv5EwZQ6CI0H1IzGbxIvR%2F5HP%2FjgPO7QZsVqLr9eiSHgtFTlMqHrbyWR0U%2BqE3cRDnJjjMi9UCGQSym4VA%2
Bm1m7ZbQAVNRKocsSz6w0HEpASHkFVs6iPRmz9An8xm%2FR0yRHRb%2Bz3A3qun9F80ADRX4fE7GyQMxmOIEsUR
1JfIcBcr3TECISAxjaX2OZ7t%2F%2BWlKt6WQYw%2F651rQQnMNDAVXw%3D&b=5&f=norefer 
ix https://nl.hideproxy.me/go.php?u=cuMVsU4Htxslg2aag0lsbTXop4s%3D&b=5&f=norefer 
x  
xi http://www.bhttps://www.trtarabi.com/now/%D9%83%D9%8A%D9%81-
%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-
%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%D9%8A-%D9%85%D8%B9-
%D8%A3%D8%B2%D9%85%D8%A9-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%A1-
%D8%AE%D8%A7%D8%B4%D9%82%D8%AC%D9%8A-14637bc.com/arabic/inthepress-45933299 


