
Kremlin 
Proxies and 
the Post-RT 
Western Media 
Landscape:
An EU Elections Case Study



2

Kremlin Proxies and the Post-RT Western Media Landscape:
An EU Elections Case Study

Stephen Hutchings 
Professor of Russian Studies at the Universi� of Manchester, UK.

Alexandr Voronovici 
Postdoctoral Research Associate at the Universi� of Manchester, UK.

Vera Tolz
Professor of Russian Studies at the Universi� of Manchester, UK. 

Neil Sadler 
Associate Professor of Transla�on Studies at the Universi� of Leeds, UK.  

Maxim Alyukov
Leverhulme Early Career Research Fellow at the Universi� of Manchester, UK. 

Sofia Tipaldou
Assistant Professor in Interna�onal Rela�ons at Panteion Universi�, Greece. 

Work for this report was carried out within the �amework of a major 3-year academic research 
project, ‘(Mis)�ansla�ng Deceit: Disinforma�on as a Translingual, Discursive Dynamic’, 
funded by the UK’s Arts and Humani�es Research Council. For more informa�on about the 
project, see h�ps://www.mis-�ansla�ng-deceit.com



3

• �is report assesses the extent, nature, purpose and e�cacy of online Russian 
state-sponsored e�orts to promote Russia’s s�ategic narra�ves and exercise poli�cal 
in�uence in Europe, in the a�ermath of bans imposed in the West on Russian state media 
following the full-scale invasion of Ukraine in 2022. 

• Focusing on the recent EU2024 elec�ons, the report o�ers �ndings and policy 
recommenda�ons based on analysis of the output of �ve outlets with con�rmed 
Kremlin sponsorship (Reliable Recent News (RRN); Berliner Tageszeitung (BTZ); Voice 
of Europe (VoE); France et EU; and Pravda-EN/Pravda-FR/Pravda-DE)

• Our �ndings con�rm other studies sugges�ng the existence of a Kremlin s�ategy to 
in�l�ate, disrupt and in�uence Western media spaces. �e ini�ators of these opera�ons 
tend to be part of the sprawling Russian state apparatus which extends into the grey zone of 
actors, both Russian ci�zens and foreigners, that include corrupt businesspeople, individual 
Kremlin sympathisers, former intelligence opera�ves and semi-criminal en�epreneurs 
whose incen�ves are largely 	nancial. 

• �e content of the examined output is highly parasi�c. Much of it consists of the 
remedia�on of news stories reported elsewhere, including by Western mains�eam media. 
Pro-Kremlin biases are re�ected through the selec�on of stories serving Russian s�ategic 
interests: hence the volume of Ukraine war stories selected to 	t Kremlin narra�ves. 

• Editorial approaches vary signi�cantly, but include directly decep�ve prac�ces such as: 
(a) plagiarising without modi	ca�on Western agencies’ news report collected via MSN or 
Yahoo news to which 	c�ous reporters’ names are assigned; (b) modifying the language 
of the plagiarised Western mains�eam media reports with the addi�on of propagandis�c 
statements steering readers towards pro-Kremlin interpreta�ons; (c) distor�ve cita�on of 
sources where claims are a
ibuted to Western media outlets that they did not make.

• Much of the overall output during the monitoring period in June 2024 consisted 
of factual and o�en neu�al repor�ng. �is can be said to be part of an authen�ca�on 
s�ategy designed to make readers more recep�ve to the more skewed coverage. 

• �e output is produced in mul�ple languages, including English, German, French 
and Spanish, with varying levels of competence. Pravda’s auto-�ansla�ons of original 
Russian sources are riddled with errors, whereas BTZ’s and France et EU’s output is wri�en 
in correct, idioma�c language. 

• �ere is evidence of the use of AI tools to gather content 	om across the web. Some 
human cura�on of content to tailor selec�ons of news to audiences in di�erent linguis�c and 
cultural se�ngs is evident. 

• �e domain names and access status of the outlets we studied are unstable and subject 
to constant change in what is e�ec�vely a constant cat-and-mouse game between them and 
Western media regulators s�iving to block them (it is possible, therefore, that some of the 
outlets studied are no longer accessible). 

• EU2024 elec�on-speci�c coverage content related to the EU2024 elec�ons generally 
indicates no cen�al coordina�on, but does point to a campaign against the President of 
the EU Commission, owing to her tough an�-Russian, pro-Ukrainian stance.

• Non-elec�on coverage focused on divisive issues, featuring much publici
 for 
right-wing and na�onalist themes along with popular concern over EU governments’ 

Executive Summary



4

Ukraine war policies; cri�cism of Europe’s a�achment to “decadent” liberal values and US 
in�uences; threats posed to European states by corrup�on and mass immigra�on. 

• �e audience �ac�on and wider spread of the content posted by the proxies appears 
to be minimal. Website visitor numbers are at best modest. In the case of the Telegram 
channels, audience views and responses are o�en close to zero. France et EU’s Twi�er 
account had virtually no following. VoE achieved the best social media performance with 
182K Twi�er/X followers in August 2024, when, however, pos�ng ended with an invita�on 
to join the VoE Telegram channel.  

• Prior to their ban, some VoE and RRN output seems to have found its way into 
the media ecosystem of conserva�ve, far-right, and far-le� actors, including global 
conspiracists. �ere is very limited evidence of any in�uence on more mains�eam media.

• �ere is a mismatch between the signi�cant Russian state input into establishing 
and maintaining the proxy network, and the level of in�uence achieved. �erefore, 
the ques�on of purpose arises. �e network may serve a secondary “swamp and dis�act” 
purpose, with a performa�ve emphasis on demons�a�ng a con�nued Russian presence 
in Western media space consistent with earlier OSINT analysis sugges�ng a s�ategy to 
“overwhelm the global disinforma�on research and fact-checking communi�”.1  Some 
ini�a�ves are also laundering opera�ons to enable payments to Kremlin-�iendly actors. 

• We make a series of policy recommenda�ons, including the following:

�e aim of the underpinning research for this report was to assess the extent, nature, purpose 
and e�cacy of online Russian state e�orts to in�uence the outcome of the EU 2024 elec�ons 
through propaganda and disinforma�on (understood in the broadest sense to include distor�ve, 

A. Introduction and Context

{ Policy responses to current Russian in�uence opera�ons should balance the need to 
address the actual threats they pose with the danger that overin�a�ng their e�cacy 
may give them the oxygen of publici� they demons�ably seek. 

{ Assessing the precise �ac�on and spread achieved by these opera�ons is also key to 
avoiding mistakes involving the misa
ibu�on to the Russian state of ac�vi�es which, 
in fact, have their origins elsewhere.

{ If the responses are to include bans and access res�ic�ons, then these must be 
implemented e�ec�vely, especially given their propensi� to be exploited by Russian 
state actors for propaganda purposes.

{ Policy makers should take great care to ensure that disinforma�on lexicon is used 
consistently and accurately, avoiding the tendency to apply it to areas of ac�vi� that 
do not 	t the descrip�on, or that require di�erent labels.

{ Great cau�on should also be exercised when applying the latest tools of detec�on 
and analysis to digital propaganda. Automated �acking so�ware can give highly 
misleading results, if not accompanied by qualita�ve, manual analysis.

1 h�ps://check	rst.network/wp-content/uploads/2024/06/Opera�on_Overload_WEB.pdf



5

antagonis�c narra�ves designed to provoke and amplify popular discontent with EU governance 
and socie�, along with ou�ight falsehood, hate speech and spurious conspiracy theories). 

Following Russia’s invasion of Ukraine in 2022, European and other Western states and media 
regulators imposed extensive access bans on news and propaganda outlets and social media 
accounts a�liated to the Russian state or suspected of having Kremlin links. �is included 
coordinated measures taken against RT and Sputnik, Russia’s primary foreign propaganda 
tools. �e res�ic�ons have a patchy record of success. Whilst the broadcas�ng and YouTube 
opera�ons of these and other Russian en��es have ceased throughout western media space, their 
digital �ace has not been eradicated. To name a few examples, RT is s�ll available in the UK 
via old versions of its smartphone app. Certain Russian state news websites remain accessible, 
including TASS (English), and that of Channel 1, whose news bulle�ns can be watched �eely 
on iphones using Safari. Some RT spin-o�s based on individual programmes (e.g. “Going 
Underground”, and earlier “In the Now”) con�nued to have online presences in Western 
coun�ies, evading the res�ic�ons applied to the RT “mothership”.2  At the same �me, RT and 
Sputnik have, since 2022, rapidly accelerated their pivot to the Global South – long seen as a 
more promising environment for counter-hegemonic Russian state narra�ves, including the 
Kremlin’s version of events in Ukraine – se�ng up a new opera�on in A�ica, for example.

Yet elec�ons in the West are thought to remain a key target for Kremlin in�uence opera�ons. 
�e recent EU 2024 elec�ons seemed to o�er especially valuable opportuni�es, given the 
growing power of the Kremlin-�iendly far right across Europe and the poten�al to tap into 
perceived popular dissa�sfac�on with EU governments’ policies regarding the Ukraine war. To 
help realise these goals, and in compensa�on for the e�ect of the various bans, Russia is 	lling 
the space le� by RT and Sputnik with new mul�lingual opera�ons capable, at least temporarily, 
of eluding the bans by ac�ng as proxies (Russian resourced websites and social media accounts 
mimicking local news providers and in�uencers), along with networks of overtly Russia-linked 
sites adop�ng domain names which allow them to operate in western media space (e.g. the 
mul�lingual Pravda network), and mirror sites that replicate the content of banned en��es 
but avoid detec�on. �e 	nal pieces of the contextual jigsaw are (i) the growing availabili� 
of AI technologies capable of genera�ng large volumes of aggregated news content to boost 
website pro	les and authen�ci�; (ii) auto-�ansla�on tools that can rapidly render vast amounts 
of shared content in mul�ple languages; (iii) the rise of Telegram instant messaging/social 
networking channels as a dissemina�on and ampli	ca�on pla�orm rela�vely �ee of regulatory 
oversight; and (iv) Elon Musk’s relaxa�on (or even abandonment) of the rules regarding false 
content and hate speech that applied, albeit ine�ec�vely, to Twi�er/X (with posts by RT
a�liates, including RT India, now regularly appearing in X feeds).

2 Even though, as of September 2024, ‘Going Underground’ is available on RT website and has an RT logo, elsewhere 
in the digital media space, there is an a�empt to avoid a direct RT connec�on. On YouTube the show runs on “Afshin 
Ra�ansi GU” channel. On Rumble it also runs on its own, now without an RT logo. On Twi�er, its descrip�on refers to: 
“RTs≠Endorsements”. Its Telegram channel h�ps://t.me/goingundergroundRT, while men�oning RT in the link, does not refer 
to RT in its descrip�on. �e host of ‘In the Now’ publicly cut �es with RT a�er the start of the full-scale war in Ukraine. A�er 
its ini�al existence as an independent enterprise post-February 2022, the programme does not seem to be available any longer.



6

B. Sources and Methods

With all elements of this context in mind, we focused on a small number of outlets con	rmed 
as having covert Kremlin sponsorship, but to a greater or lesser degree, masking their Russian 
a�lia�on. �e selec�on was informed by recent EU reports on Kremlin proxy outlets that are 
spreading Russian propaganda in Europe post-2022. One report was produced by Viginum3
– the French state’s Counter Disinforma�on Agency — in which a mul�lingual “Pravda” 
network of 193 websites �aceable to Russian media sources and pos�ng content with a s�ong 
Kremlin slant was uncovered. Named “Portal Kombat” by Viginum, the network incorporated 
websites with content in most European languages, but for the purposes of our analysis, we 
priori�sed English, French and German (Pravda-En, Pravda-Fr and Pravda-De). For English, 
we also chose Voice of Europe, 	rst iden�	ed as a key Kremlin informa�on manipulator by the 
European Council, as well as RRN (“Recent Reliable News”), iden�	ed by Viginum and the 
European Council.4   For French and German, we further selected the France et EU and Berliner 
Tageszeitung outlets respec�vely.5  Addi�onally, we examined posts by the Telegram channels 
of the Pravda websites, Voice of Europe and RRN (the other en��es lacked Telegram channels 
at the �me). We supplemented this with limited and selec�ve monitoring of the Twi�er/X 
accounts of France et EU and Voice of Europe. For the websites, where we could, we ascertained 
visitor numbers and website �a�c.

Our monitoring period was June 4-11 2024, covering the days immediately prior to the elec�ons, 
which ran �om June 6-9, and the a�ermath of the results. To reduce the volume of material to 
be analysed, and for purposes of consistency, we collected ar�cles posted between 10 am and 
4pm on each day.6  In total, we closely examined over 600 individual items. Importantly, we 
res�icted our dataset to content directly related to the elec�ons, their contexts and their results. 
However, to account for indirect methods of in�uencing vo�ng inten�ons (the highligh�ng of 
poli�cal and socio-economic problems in the par�cipa�ng coun�ies), and to gain a sense of the 
visual tools of persuasion employed, we gathered screenshots of the en�re web pages to which 
the ar�cles we downloaded were posted. We also paid a�en�on to the broad thrust of the website 
content (our observa�ons on this issue are represented in the next sec�on of the report). For 
Telegram messages, we used Telegram-API: a Python-based open-source tool connec�ng to 
Telegram’s API to re�ieve all posts �om a Telegram channel . We re�ieved messages �om VoE, 
Pradva-En, Pravda-De, Pravda-Fr, and RNN channels, 	ltering all posts outside of the June 4-11 
period.  

3 h�ps://www.sgdsn.gouv.�/	les/	les/20240212_NP_SGDSN_VIGINUM_PORTAL-KOMBAT-NETWORK_ENG_VF.pdf
4 On the iden�	ca�on and sanc�oning of the Voice of Europe, see h�ps://www.consilium.europa.eu/en/policies/
sanc�ons-against-russia/sanc�ons-against-russia-explained/. On RRN, see h�ps://www.sgdsn.gouv.�/	les/	les/
Publica�ons/20230719_NP_VIGINUM_RAPPORT-CAMPAGNE-RRN_EN.pdf and h�ps://www.consilium.europa.eu/en/
press/press-releases/2023/07/28/informa�on-manipula�on-in-russia-s-war-of-aggression-against-ukraine-eu-lists-seven-
individuals-and-	ve-en��es/.
5 Berliner Tageszeitung was iden�	ed as a Kremlin proxy outlet in 2019, see h�ps://www.stopfake.org/en/the-pro-
kremlin-masquerade-in-berlin/ and h�ps://euvsdisinfo.eu/the-pro-kremlin-masquerade-in-berlin/. �e acquisi�on of this 
outlet by a corrupt Croa�on “en�epreneur”, with connec�on to Russia via his wife, was reported in 2021.
See h�ps://unternehmen.welt.de/business-wirtscha�/gsmedia-deutsche-tageszeitung.html. France et EU was named in a 
Viginum report of 19 June 2023, �tled “RRN: Une Campagne Numérique de manipula�on de l’informa�on”.
6 In the case of RRN, we had to go beyond the �me�ame, as the site had a very limited number of posts, and those were posted 
mostly outside the 10.00am-4pm window. �us, for RRN, all relevant posts for the period of June 4-11 were collected and 
analysed.



7

We adopted a qualita�ve content analysis approach to our material, analysing it induc�vely 
and in broad-brush fashion. �is involved the �acking of key news �ames and narra�ves, 
the iden�	ca�on of the genres of the ar�cles, of the prominent voices represented, and of the 
discursive s�uctures incorpora�ng them, observa�on of s�lis�c tools, like irony and sa�re, and 
the no�ng of s�iking presenta�onal-linguis�c features, including hedging s�ategies designed to 
qualify �uth claims made. For the Telegram channel7 posts, we noted the numbers of views and 
reposts, embedded hyperlinks, as we also did for the small number of Twi�er/X posts we looked 
at. 

To be�er gauge the degree of online �ac�on achieved by the items in our dataset, and to make 
our task manageable, we 	rst selected all the hyperlinks included in output issued on the day of 
the elec�on results (June 10), as well as all the Telegram posts gathered. We used backlink and 
content similari� search tools, supplemen�ng them with web crawling exercises. To �ace the 
spread of and links to the content of the examined proxy outlets, we used two backlink tools seo.
ai and seranking.com. �ese tools �ace the presence of the hyperlinks to a speci	ed domain 
and URLs �om this domain on other websites. �ey demons�ate whether a speci	c domain and 
a URL was cited via a hyperlink elsewhere. Using these tools, we analysed the en�re domains 
of the examined proxies. We manually checked whether the URLs �om our observa�on period 
were cited. And addi�onally, we analysed the broader cita�on pa�ers of the studied domains. 
A full comprehensive analysis would require far more manual checking and qualita�ve analysis 
than we had �me for. �ese checks are, nonetheless cri�cally important steps if the tools in 
ques�on are to used accurately; besides meaningful “hits” (when proxy content is par�ally 
copied and acknowledged as such by a hyperlink, or when a hyperlink to the proxy content is 
used to make and/or substan�ate a claim or to state a “fact”) our automated analysis generated 
large amounts of “noise” and mul�ple “false posi�ves” �om the point of view of our tasks. �e 
noise included websites merely lis�ng all available web domains, out-of-context links in website 
comments sec�ons, or ar�cles and reports about (pro-)Russian disinforma�on and ci�ng the 
analysed domains.     

To assess the possible online �ac�on of proxy content in cases where the source is not cited 
via a hyperlink, we turned to the content similari� search tool Informa�on Laundromat. 
�e tool uses several search engines to �ace similar content �om a speci	c URL or copied 
text elsewhere. For each 	nd it gives a match score (the higher the score, the more similar 
the content iden�	ed). Ideally, one should seek the highest “match score.” At the same �me, 
very low “match scores” are some�mes generated when only a part of the proxy content �om 
a speci	c URL or news item is cited. Conversely, however, high “match scores” are o�en 
misleadingly given on the basis of similari�es between generic texts on a similar topic. Here too, 
then, thorough manual double-checking is essen�al.  

For web-crawling we used the �ee tool Hyphe. �e tool helps iden�fy rela�onships among a 
pre-de	ned list of hyperlinks: it creates a new list of links appearing on any page of interest, 
visualising the rela�onships via a graph mapping the network of links within a speci	ed list of 
websites and domains on which they are hosted, and secondly, connec�ons to any external pages 
and domains, i.e. not �om the pre-de	ned list. All searches, and the resul�ng network of links, 
were at the level of 1-click and 3-click away �om the pages examined. Hyphe then allowed us to 
generate visualisa�ons of networks demons�a�ng the cita�ons of other domains by the Russia-
sponsored outlets we studied. 

7 h�ps://github.com/estebanpdl/telegram-�acker



8

8 See h�ps://x.com/RRNmedia and h�ps://t.me/reliablerecentnews.
9 For all the outlets the numbers of visits were es�mated by the �a�c analysis site similarweb.com.
10 See h�ps://www.sgdsn.gouv.�/	les/	les/Publica�ons/20230719_NP_VIGINUM_RAPPORT-CAMPAGNE-RRN_EN.pdf

According to Viginum, RRN was at the cen�e of a major Russia-led informa�on manipula�on 
campaign. Originally registered in March 2022 as “Reliable Russian News” with the domain 
rrussianews.com, it was later “rebranded” to hide the Russian roots of the project (becoming 
rrn.world). A�er being blocked, we discovered that it had resurfaced with a new domain 
name: rrn.media. �is, too, was blocked, but RRN reemerged at rrn.so and was s�ll up and 
running in October 2024. Moreover, rrn.world s�ll works too, but, in a vivid illus�a�on of 
interstate �olling, has been renamed “Ro�en Reliable News” and taken over by “researchers 
dedicated to understanding and exposing disinforma�on tac�cs, par�cularly those employed 
in the “Doppelganger” campaign and similar opera�ons”. Russia-sponsored RRN has ac�ve 
Telegram and Twi�er channels.8  �ere are two major �pes of post on the RRN portal: (1) 
column and a running line with short (1-2 sentences) “breaking news” and (2) longer “news” 
and s�ll longer “stories” which make up the cen�al part of the website; occasionally “links” and 
“expert communi�” posts are featured. �ere are few longer items per day (on average – 5-8 
stories). Besides the s�ll func�oning English-language site, RRN also had French, German, 
Spanish, Italian, Chinese, Arabic, Ukrainian, Russian, Polish versions. Polish had no content, 
and the Chinese version last posted news in June 2023. Other language versions had iden�cal 
content which suggests the use of machine �ansla�on. RRN makes extensive use of emo�onally 
sugges�ve and provoca�ve images and cartoons (see Picture 1). �e total number of visits to RRN 
site �om 1 May to 31 July 2024 was 2,839.9  For comparison, over the same period �e Guardian
had 1bn visits, Breitbart 90m and the neo-fascist website, �e Daily Stormer, 5m. According to 
the Viginum report, RRN materials were used by several o�cial Russian diploma�c social media 
accounts and by (pro)Russian outlets.10

C. Outlet Profiles

RRN   https://rrn.media

PICTURE 1.  Examples of emo�onally sugges�ve and provoca�ve images and cartoons by RRN.



9

11 h�ps://www.stopfake.org/en/the-pro-kremlin-masquerade-in-berlin/
12 h�ps://unternehmen.welt.de/business-wirtscha�/gsmedia-deutsche-tageszeitung.html;
h�ps://behindmlm.com/companies/gspartners/joseph-heit-sentenced-to-prison-for-	nancial-�aud-in-luxembourg/

BTZ is a Russia-linked outlet, whose original owner was based in the break-away region of 
Transnis�ia in Moldova. �e �tle might be aiming to create misleading associa�ons with two 
genuine German newspapers: Die Tageszeitung (h�ps://taz.de/) and Berliner Zeitung (berliner-
zeitung.de). BTZ’s home page is in German, but there are also tabs for English, Italian, Spanish, 
French and Portuguese. Its Twi�er account was suspended in 2019; when opera�ng it had very 
low user engagement. �ere was evidence of BTZ and Germany’s main far-right AfD par� 
retwee�ng one other’s posts.11 It has been reported that the outlet was acquired in 2021 by a 
Croa�an en�epreneur with a criminal convic�on and claimed links to Russia.12 �e total number 
of visits to the BTZ site �om 1 May to 31 July 2024 was 20,299. 

�is website was originally set up in Czechia in 2023 by Viktor Medvedchuk, a pro-Kremlin 
Ukrainian businessman now living in exile in Russia, as a tool with which to undermine 
European support for Ukraine a�er Russia’s full-scale invasion in 2022. It adopted as its logo a 
circle of yellow stars against a navy-blue background, thus decep�vely signalling a fake a�lia�on 
to the EU which shares the same logo. Its Russian links were exposed by Czech intelligence 
services, which also linked it to a money-laundering opera�on designed to facilitate payments 
to local Russian propagandists and Kremlin sympathisers, and it was forced to relocate to 
Kazakhstan. It is s�ll up and running despite sanc�ons announced against it. It now seems to 
focus primarily on English content, a�er ini�ally publishing across most European languages. 
Access to non-English material has been successfully res�icted in Europe, but old content in 
these languages can s�ll be re�ieved via the website archive. Furthermore, as of September 
2024, individual tabs on the VoE site (e.g. h�ps://www.voiceofeurope.com/category/poli�cs) 
could s�ll be opened in the UK. It has rela�vely modest visitor numbers (144,165 in the period 
May-July 2024). It is very ac�ve on Twi�er/X, but its numerous posts seem to be generated 
automa�cally, and always contain a link to a Voice of Europe website ar�cle. It has 182K 
followers, modest by comparison with other news outlets, but more substan�ve than many other 
Russian proxies. As of September 2024, the Telegram channel started to be accessible only to 
those who applied for a subscrip�on, with the number of subscribers standing at 24K, though, 
in another indica�on of the ex�eme �uidi� and mutabili� characterising all the en��es we 
examined, �ee access appeared to become available again weeks later. 

Berliner Tageszeitung (BTZ)   https://www.berlinertageszeitung.de

Voice of Europe   http://voiceofeurope.com

�is site was iden�	ed by Viginum as linked to the larger RRN network (see above), and the 
Viginum “Portal Kombat” report claims it regularly reposts ar�cles �om a similar site, called 
Virgule (Comma). Much of its news content is of the neu�al, “churnalist” varie� and appears 
to be collated �om other news sources, probably using AI tools. Nonetheless, there is a subtle 
skew towards news favourable to Russian narra�ves, especially in its opinion sec�on, including 
items cri�cal of developments in EU coun�ies and of their stance on Russia and Ukraine. Its 
ar�cles, including op eds, are anonymous, but reasonably well wri�en and presented. Its name 

France et EU   http://franceeteu.today



10

�e Pravda network was detected by Viginum and described in the “Portal Kombat” report.  
Registered in 2023, its various websites share a common Russian IP address, and the same 
architecture and design. It is in one sense a large opera�on, genera�ng mul�ple stories every 
hour across most European languages. However, these are all auto-�anslated versions of Russian 
material originally published by state-aligned and “pa�io�c” actors (ranging �om familiar 
Kremlin-�iendly publica�ons like Komsomol’skaia pravda, through the na�onalist television 
channel, Tsargrad, to obscure military bloggers and individuals with Telegram channels). 
Somewhat oddly, not only is there no e�ort to hide this, but the sources, authors (when 
available), and hyperlinks to the original Russian items, are provided at the end of each Pravda 
ar�cle. �e quali� of the auto-�ansla�ons is inevitably very mixed, with some �ansla�ons 
riddled with linguis�c errors and awkward expressions, and others appearing more competent 
and idioma�c. �ere is li�le editorial oversight and un�anslated Russian material (some�mes in 
the form of en�re ar�cles) o�en ob�udes into the �anslated content. However, the content is 
di�eren�ated, and there appears to be human involvement in the targe�ng of speci	c Russian 
sources for individual European languages, based on their topicali� within the relevant na�onal 
context. In August 2024, access to the English-language website was temporarily disabled, 
with the domain name rapidly switching in response �om a dot com address to a dot press 
one (h�p://pravda-en.press), but later restored. �e earlier English-language website enjoyed 
healthy visitor numbers rela�ve to other sites we examined (340,000 for May-July 2024), but 
	gures for the new, dot press version dropped to 964 for August 2024. �e numbers for Pravda-
FR and Pravda-DE are 2970 and 8392 respec�vely for May-July 2024. All 3 sites have their own 
Telegram channels but lack Twi�er/X accounts.

Pravda-EN; Pravda-FR; Pravda-DE   
http://Pravda-EN.com; http://Pravda-FR.com; http://Pravda-DE.com

Below we present in bullet point format detailed observa�ons based on our analysis of each 
individual website monitored for the EU 2024 Elec�on period. �ey are grouped under common 
headings covering (i) pos�ng pa�rns; (ii) con�nt, �ames and themes; (iii) s�les and major genres;
and (iv) sources. Speci	c examples of individual items discussed (with hyperlinks provided) are 
included as appropriate. 

D. Findings

is an odd hybrid of French and English (EU is UE in French; the full domain name includes the 
English word “today”). However, it is clearly presen�ng itself as French as its tabs refer to “In 
our coun�y” and “Us and �em” (“�em” meaning the EU). �e website has a laughably low 
number of visitors (591 between May and July 2024) and is quite sta�c. Its Twi�er/X account 
has a minuscule number of followers (92 as of August 14, 2024).



11

13 https://fr.news-pravda.com/world/2024/06/09/165792.html

D.1. Websites

POSTING PATTERNS

• Across all monitored websites, direct EU elec�on coverage was rela�vely modest up to the 
elec�on period itself, and peaked on June 10th, the day the results were released, with RRN 
a par�al excep�on to this �end. Occasional EU elec�on news began appearing on RRN 
about 2 months before the elec�ons. From mid-May, relevant stories appear on a regular 
basis, especially �om 10 days or so before the elec�ons and for about a week a�er. 

• However, much of the non-elec�on speci	c material published by all these outlets takes a 
cri�cal approach to the EU, and to its individual members, highligh�ng problems, scandals 
and con�oversies, all of which could be said to be aimed at se�ng European popula�ons 
against their governments, the EU itself, and, speci	cally, European Ukraine war policy. 
�e degree of cri�cism varied (see below). 

• Pos�ng �equency also varied signi	cantly. �e Pravda network published mul�ple news 
stories (in the hundreds) per day. �ere were cases of repe��ve pos�ng of the same stories 
(e.g. 9 stories about snails ea�ng ballot papers in Belgium were posted on 9 June on Pravda 
EN and at least 4 stories on that topic on Pravda FR)13, possibly for interstate mockery 
purposes. BTZ and VoE regularly posted dozens of items daily – though, not all related 
to the EU elec�ons. France et EU produces very li�le content and is some�mes sta�c for 
several days in succession but has quite an ac�ve Twi�er/X account. During our monitoring 
period, it published only 12 new items directly related to the EU elec�ons. Of these, just 
3 appeared a�er the results were announced. On RRN, on average 5-8 items and longer 
stories appeared daily, of which roughly half during the monitoring period related to EU 
elec�ons.

• In terms of visual arrangement, BTZ, VoE and RRN webpages resemble those of bona �de 
on-line news providers and/or poli�cal analy�cs websites. By con�ast, Pravda makes no 
a�empt to hide its Russian roots. 

• Some of the websites have versions in languages other than those analysed. VoE versions in 
languages other than English were removed following the website’s public exposure. RRN’s 
mul�lingual output replicates that of its English version one, sugges�ng the use of machine 
�ansla�on. BTZ’s cross-language output includes �ansla�ons of German originals, as well 
as items tailored to individual linguis�c contexts. Pravda’s mul�lingual output includes 
content speci	c to each language, indica�ng a manual targe�ng s�ategy.

CONTENT FRAMES AND THEMES

• �e content of almost all monitored outlets was dominated by the Ukraine war and related 
interna�onal developments, with France et EU a par�al excep�on. �e EU elec�ons topic 
was o�en also presented in the context of the Ukraine war, and EU’s support for Ukraine. 

• �e presence of the propagandis�c angle varied across the analysed outlets:

{ �e Pravda network published the most hyper-par�san content. �is is unsurprising, 
given that we are dealing largely with English, German and French �ansla�ons of 



12

14 For instance, https://rrn.media/forecast-european-election-day-set-for-june-9/; https://rrn.media/voting-begins-for-
european-parliament/
15 https://franceeteu.today/chez-nous/jordan-bardella-le-jeune-qui-revolutionne-la-politique-francaise; https://www.
berlinertageszeitung.de/Politik/437098-zwei-tage-vor-wahl-parteien-streiten-im-bundestag-ueber-europapolitik.html 
16 https://rrn.media/pivotal-european-parliament-elections/

either Russian state media output aimed at Russian and interna�onal audiences, the 
output of overt conspiracy theorists and disinforma�on providers with known links 
to the Kremlin, or (pro-)Russian telegram channels (see sources sec�on below). At 
the same �me, none of the Pravda outlets followed a discernible general line, as they 
aggregate news coverage �om di�erent sources. 

{ RRN demons�ated an explicitly pro-Russian and propagandis�c edge (not, however, 
on the scale of Pravda). Yet its EU elec�on coverage could rela�vely easily be mistaken 
for that of a hard Euroscep�c and an�-American website.

{ BTZ and to some extent France et EU primarily focused on factual coverage of the EU 
2024 elec�ons. �is took precedence over commentary, editorializing or op-eds. Its 
elec�on coverage tended to be rela�vely balanced, with li�le overt evidence of a pro-
Russian bias. �is is unsurprising as the website tends to copy-paste news �om the 
mains�eam media (see below). 

{ VoE generally did not o�en follow crudely propagandis�c lines but tended to use 
neu�al repor�ng of elec�on-related developments as the basis for highligh�ng the 
distance between EU elites and the concerns of ordinary voters. But there is o�en an 
a�empt to tweak neu�al repor�ng with the use of leading concluding sentences.

In con�ast

• �e overall impression is that there was no speci	c campaign related to the EU elec�ons 
which largely served as an illus�a�on of other key recurring angles on European poli�cs 
adopted by the outlets: (1) rising an�-establishment, an�-“liberal” and “pa�io�c” 
a�tudes, and the populari� of “na�onal” “Euroscep�c” par�es; (2) the hypocrisy of liberal 
democracy (and mains�eam governing par�es) revealed through scandals, corrup�on etc; 
(3) personal cri�cism of Ursula von der Leyen; (4) migra�on issues; (5) popular opposi�on 
to establishment support for Ukraine. 14

• �ere was a clear pre-elec�on focus on the rise of far-right, Euroscep�c, an�-mains�eam 
“Sovereign�st” poli�cal forces in Europe and the an�cipa�on of their victory. �e scale of 
the emphasis on this topic and its �aming, however, di�ered. 

{ BTZ and France et EU, with their tendency to focus on factual news coverage, di�ered 
li�le �om mains�eam media which also widely reported the rise of far-right par�es.15
VoE overall followed suit, though, with a more evident bias against the European 
poli�cal establishment.

{ While RRN’s pre-elec�on coverage also followed the cri�cal, Euroscep�c line, 
at �mes its coverage went further and became much more openly suppor�ve of 
“pa�io�c” and “right-wing” forces (it avoided the “far-” pre	x).16

{ As with other topics, the coverage of the Pravda network was much more 
propagandis�c but s�ll lacked a coherent general, overarching narra�ve.



13

17 https://www.voiceofeurope.com/afd-urges-early-chancellor-elections-amid-growing-discontent-in-germany; https://
www.berlinertageszeitung.de/Politik/438554-ampel-parteien-wollen-nach-wahlschlappe-profil-schaerfen-union-sieht-sich-
gestaerkt.html; https://rrn.media/scholz-s-historic-failure/
18 https://pravda-de.com/world/2024/06/10/159094.html; https://rrn.media/macron-loses-election-dissolves-parliament/
19 https://franceeteu.today⁄voisins⁄le-vote-europeen-porte-un-coup-fatal-a-la-coalition-allemande-de-scholz 
20 https://www.voiceofeurope.com/time-for-big-victories-for-right-wing-parties 
21 https://rrn.media/the-worst-eu-commissioner/; in a more moderate form 
https://www.voiceofeurope.com/charles-michel-seeks-to-exclude-ursula-von-der-leyen-from-top-job-discussions 
22 See Stephen Hutchings et al., Russia, Disinformation, and the Liberal Order: RT as Populist Pariah (Ithaca: Cornell University 
Press, 2024) (chapter 4). 
23 E.g. https://pravda-fr.com⁄world/2024/06/06/161447.html 

{ Speci	cally, Macron’s decision to call new parliamentary elec�ons received much 
a�en�on. In many respects, all that the outlets needed to do here, was to refer 
neu�ally to the turmoil — poli�cal, social and economic — created by the decision. 

{ �e AfD’s successes and the stabili� of Scholz’s government became an important 
topic in post-elec�on coverage.17

{ Some outlets contextualised the losses su�ered by mains�eam par�es with reference 
to their support for Ukraine in the war, their Russophobic tendencies, and alleged 
popular willingness to improve rela�ons with Russia. Some of the RRN and Pravda 
posts made a direct link between Russophobia, the electoral losses su�ered by Macron 
and Scholz and the successes of the far-right.18  Other outlets tackled the issue in 
a more indirect manner, focusing on the predicament that Scholz 	nds himself in 
Germany, with reference to ba�les over the budget for the Ukraine War, following 
AfD successes19 or quo�ng an obscure historian of the Soviet Union claiming 
that discontent with the impact of the war on German ci�zens is unlikely to be 
addressed.20

• Opposi�on to Ursula von der Leyen featured prominently in the coverage of the outlets 
studied. �e President of the EU commission served as an embodiment of the European 
poli�cal establishment and its poli�cs, seen to be driving the con�nent in an erroneous 
direc�on.  

• �e Russophobia theme recurred, though on nothing like the scale of the lead up to the 
EU2019 elec�ons, when this narra�ve was widely promoted by RT’s European language 
services.22  �e topic features most prominently on Pravda outlets. 

• On occasion, the Russophobia theme was linked directly to mocking commentary on the 
discovery by Western counter-disinforma�on analysts of the very Kremlin Doppelganger 
network with which the outlets are accused of being associated, con	rming their partly 
performa�ve, re�exive purpose.23

• Close a�en�on was paid to the a�ermath of the elec�ons in Germany and France:



14

24 h�ps://pravda-�.com/world/2024/06/06/161546.html

STYLES AND GENRES

PICTURE 2.  An example �om our VoE sample with a prominent banner proclaiming its imminent banning, and its coun�r 
campaign for "�ee speech"

• As the content for the Pravda networks was primarily auto-�anslated �om various Russia-
a�liated media sources, we found a varie� of s�les and genres – �om factual news reports 
on elec�on results to par�san commentary and highly opinionated and in�ammatory 
Telegram posts. �e quali� and propaganda content varied enormously, with some items 
being li�le more than polemical rants by individuals using their Telegram pla�orm to vent 
their opposi�on to EU leaders support for the Ukraine war. Some�mes, for analy�cal 
and opinion pieces, Pravda-FR, for instance, included standard disclaimers that the views 
expressed are not those of the editorial team, but this is not done systema�cally as was the 
case for RT. One astonishing “ar�cle” seems to be a �ansla�on of a call to arms by a pro-
Russian cyberac�vist, sugges�ng that the purpose of the Pravda network may be more aimed 
at fellow propagandists than at Western audiences.24  Such material co-exists with neu�al, 
factual accounts of what the European Parliament is, and how it func�ons, making it hard to 
iden�fy any clear publishing s�ategy or audience purpose for Pravda-FR.

• In other cases, there is a much more coherent approach and s�le:



15

{ France et EU’s material is presented quite professionally. �e EU elec�on coverage, 
like that of the rest of the website, combined short, factual news reports, longer 
analy�cal pieces, and op eds posted under the “Opinions” tab. Even the la�er are 
anonymous. All in all, the website has a s�ongly performa�ve feel: it is as though 
it is just going through the mo�ons of ac�ng as a serious French news provider/
aggregator, without o�ering anything s�iking, dis�nc�ve or new.

{ VoE ar�cles are generally wri�en in idioma�c, informal, even tabloid-s�le English. 
�e editorial line is opportunis�c. Whilst much of the news repor�ng is reasonably 
factual (the consequences of the EU elec�on results largely spoke for themselves as far 
as Kremlin interests were concerned, anyway), analy�cal pieces tended to be much 
more polemical and an�-liberal.

{ Similarly, to VoE, RRN’s longer analy�cal “stories” tend to be much more 
prominently biased and par�san than its shorter “news” items. Russia rarely 	gures 
directly. However, news items about Russia are evidently propagandis�c.

{ In the BTZ case, we observe predominantly factual news repor�ng. Some biases 
are expressed through selec�on of facts to report. Titles and brief accompanying 
summaries did not always appropriately re�ect the content of the whole piece. 

PICTURE 3.  France et EU websi� looking like a serious French news provider.

SOURCES

• �ere is no original content posted on Pravda which func�ons exclusively as an aggregator 
{ Predominantly, the news is machine �anslated Russian media output. �e dis�ibu�on 

of sources suggests that those selec�ng content either do not have good English, 
German and French or do not understand the limita�ons of machine �ansla�ng 
content originally produced for a very di�erent audience. �is may well re�ect the 



16

25 h�ps://www.public.news/about

earlier men�oned “quan�� over quali�”, or “swamp and dis�act” mo�va�on, and of 
content produc�on according to pre-assigned quota

• Other outlets have di�erent sourcing s�ategies. Unlike the Pravda outlets, there is li�le 
evidence that these websites draw directly �om Russian sources.

• France et EU appears to rely on a range of sources for its content, repackaging and 
re�aming items �om mains�eam French and interna�onal outlets for most of its news 
coverage.

• RRN contents looks like genuine material created speci	cally for that website.

• Some of VoE’s longer analy�cal pieces seem to be original ar�cles authored speci	cally 
for that outlet. However, many news reports are (par�ally) plagiarized �om mains�eam 
Western media outlets.

• �ese websites cite mains�eam media rela�vely �equently (Poli�co, Spiegel, Reu�rs, Le 
Monde etc)

D.2. Telegram Analysis (with supplementary observations on Twitter/X)

• We examined Telegram output during our monitoring period for VoE, RRN, and Pravda 
(EN, DE, FR). In general, we found that Telegram posts for these websites contain only 
very short messages of 1-5 sentences. �ey appear to be used primarily to automa�cally post 
materials available on their respec�ve websites. 

• �ere are no signs of them being used to engage with Telegram audiences. Viewing and 
reply 	gures are so low as not to be worth repor�ng in full. �e highest average is for RRN, 
whose Telegram posts tended to garner between 1200 and 1400 views (with no replies). 
For VoE, the 	gures are between 200 and 400 views per post (no replies). For Pravda.com, 
across all languages, numbers of views are 10-30 per post (no replies).

• Neither France et EU nor BTZ appear to have Telegram channels.

• Judging by the messages we collected, �e VoE Telegram channel appears to have been the 
least par�san in its approach. Posts mostly contained prominent news stories. �ere were 
just occasional references to the EU elec�ons, the success of the far right, and Ukraine. 
VoE never seemed to repost material �om other channels. It replied only to its own older 
messages relevant to the current post. 

• It did not contain any external links in the period of study, but previously shared 
a few external links, including to the UK’s �e Independent and Ukraine’s �e Kyiv 
Independent, as well as �e Public!. Of these, �e Public!, is the most interes�ng. It features 
conspiracy theories but also cri�cizes academics and prac��oners focusing on dis-/
mis-/misinforma�on, claiming that it is a form of censorship. It is owned by a right-
wing commentator Michael Shellenberger, who is iden�	ed as a “CBR Chair of Poli�cs, 
Censorship, and Free Speech at the Universi� of Aus�n”. �e team includes conserva�ve, 
but legi�mate journalists.25

VoE



17

26 https://t.me/neuesausrussland
27 t.me/DDGeopolitics
28 t.me/European_dissident
29 t.me/romagolovanov/15857
30 t.me/new_militarycolumnist
31 t.me/stayfreeword
32 t.me⁄ukr_leaks_eng
33 t.me/OstashkoNews
34 t.me/boriskarpovrussie

RRN

Pravda En

• RRN’s TG channel is more par�san, with a s�onger focus on the Gaza-Israel war and 
Ukraine. �ere is a much more pronounced bias and the theme of ever-weakening European 
support for Ukraine is prominent. During the period of study, there were no external 
links used. When they do occur, RRN mostly deploys external links to its own websites. 
However, it has previously reposted news and posted links to a number of other outlets. 
Among these: Al Arabiya; CNN; a Polish television Channel TVP Info; the White House 
brie	ngs pages; as well as the likes of Neus Aus Russland,26 a private channel with a pro-
Kremlin posts mostly around Donbas and the war in Ukraine (17 iden�	ed reposts); DD 
Geopoli�cs,27 the channel of an an�-Western, pro-Russia, pro-China and pro-Pales�nian 
web-based outlet (15 iden�	ed reposts); and Fearless John – European Dissident,28 a channel 
that claims to be exposing “the Western propaganda and manipula�on” (14 iden�	ed 
reposts). 

• Pravda’s TG channel is much more par�san s�ll. However, there are no references to 
the EU elec�ons at all, only to Ukraine and Russia-related poli�cs �om the Kremlin 
perspec�ve. It does not use replies and does not forward messages �om other channels. 
Pravda messages on Telegram include links. �e links used throughout the period of study 
were to the channels of mains�eam Western outlets, such as Le Figaro and Reuters, as well 
as those of pro-Kremlin Russophone bloggers, such as e.g. Roman Golovanov29 and Military 
Observer.30

• �ere were many more throughout the past years. Among the top ten, we 	nd the channels 
of a Russia-a�liated misinforma�on provider, South�ont.press, and RT Russian; Stay 
Free,31 a channel by a person based in Beirut who claims to o�er “An�-Imperialist & An�-
Zionist content”; UKR Leaks,32 the channel of a former Ukrainian intelligence o�cer who 
began collabora�ng with Russia; and the channel of a pro-Kremlin Russian journalist, 
Ostashko News33.

Pravda.com, Pravda Fr and Pravda De 

• �is mirrors Pravda EN, Pravda FR and Pravda DE’s TG channels’ sources: a mix of 
mains�eam media, Russian pro-Kremlin channels and state media, and some far right and 
pro-Russian interna�onal websites. In addi�on to the channels referenced by Pravda EN, 
Pravda FR also includes links to Boris Karpov Russie,34 a channel by a Russian who targets 



18

35 t.me/AleksandrRar
36 https://freeert.online
37 See, Mike Oaks, ‘Pro-Russian websites network in Europe that serves Russia’s information warfare,’ 
https://insightnews.media/pro-russian-websites-network-in-europe-serve-russia-information-warfare/  and his ‘You’ll be 
surprised: a list of news websites that reposted pro-Russian Voice of Europe’s pieces,’ https://insightnews.media/list-of-news-
websites-that-reposted-pro-russian-voice-of-europes-pieces/.

Francophone audiences, whereas Pravda DE includes links to Aleksandr Rar35, a channel in 
the Russian language run by a pro-Russian commentator based in Germany. On Pravda DE, 
the largest number of iden�	ed links (186) are to RT Deutsch36. 

Twitter/X

• Of the websites we studied, France et EU, RRN and VoE appear to have Twi�er/X 
accounts.

• For well-known reasons, we are unable to gather and analyse large volumes of data �om 
Twi�er/X, but we did follow the above these accounts for the dura�on of the elec�ons and 
beyond.

• �ey were very ac�ve, but with limited follower numbers (see website pro	les above).

• It is worth no�ng that VoE Twi�er/X content, whose posts have not been updated since 
August, seems to be generated automa�cally and are used solely to promote content on the 
VoE website. Each post contains li�le more than a link to the given ar�cle.

• France et EU Twi�er/X posts are also short and �equent, but they are always followed 
by long lists of hashtags. For a period during and a�er the EU elec�ons, they included a 
#NouvelleEcole hashtag for every post, no ma�er what the topic. �is appears to be an 
e�ort to promote interest in the eponymous right-wing French think tank.

• RRN Twi�er/X posts seem to mirror its TG channel. 

• We now turn to our analysis of the place of the studied outlets in global (dis)informa�on 
networks, while assessing claims that the likes of VoE have managed to insert themselves, 
with rela�ve success, into speci	c networks involving EU- and US-based outlets. �e 
journalist and media analyst, Mike Oaks, for example, made such a claim speci	cally in 
rela�on to the EU2024 elec�ons.37

• Our analysis with the use of backlink searching tools, seo.ai and seranking.com and content 
similari� tool Informa�on Laundromat show there is some, albeit modest, evidence of the 
exer�on of impact on the wider media ecosystem. Primarily, references to the output of the 
Russia-sponsored sites we studied are made by either other Russian media or non-Russian 
far-right, conserva�ve, conspiratorial and occasionally far-le� web en��es. But 	rst we 
a�empted to assess the place of the outlets in the global media sphere with the help of the 
web crawler, Hyphe. �is allowed us to see which websites our selected outlets cite. 

D.3. Backlink, Hyperlink, and Content Similarity Analysis



19

38 X-click indicates the number of clicks or steps required for a search engine crawler to reach a specific page from the starting 
page.
39 https://pravda-de.com/world/2024/06/09/158082.html
40 3h�ps://pravda-de.com/world/2024/06/11/160517.html
41 See Hutchings et al., Russia, Disinforma�on, and the Liberal Order (chapters 3 and 9).

Which external entities do the selected outlets cite with hyperlinks?

Information Laundromat allowed us to further explore the instrumentalization of 
content produced by other outlets

Our 	ndings based on a simple 3-click Hyphe crawl38 of the studied outlets, accompanied by 
the manual checks of links within our sample related to the EU 2024 elec�ons, suggest the 
following: 

• Western mains�eam media are extensively cited. As we will show below, to a very 
signi	cant extent BTZ, and to a much lesser extent VoE, also appropriate, without 
acknowledgement, items �om mains�eam Western media outlets.  So, in many cases the 
hyperlinks were embedded in the plagiarized reports.  

• At the same �me, our Hyphe 	ndings regarding the cita�on of mains�eam media by the 
Pravda network should be taken with some cau�on. For example, our qualita�ve research 
iden�	ed false referencing on Pravda DE. One of the reports claimed that the Financial 
Times predicted “geopoli�cal chaos” in Europe, but, in fact, the relevant hyperlink was not 
to FT but to the website of the Russian outlet, Ino TV.39  Similarly, the 11 June 2024 ar�cle 
which called the EU “the walking dead” and speculated that support for Kyiv would soon 
end referred to the Spec�tor as its source. However, the hyperlink was not to the Spec�tor, 
but to the Telegram channel of Ino Smi, a Russian media actor.40

• �e hyperlink analysis, as well as the mere inspec�on of the websites of those outlets which 
acknowledge their original source (e.g. Pravda), indicate a s�ategy of extensively ci�ng 
Russian state-funded outlets. �ese, speci	cally, are Russian state news agencies, TASS
and RIA Novos�, as well as RT (in English and German), Sputnik Interna�onal (h�ps://
sputnikglobe.com/) and the newspaper Izves�ia (Iz.ru). 

• �e outlets studied cite a much wider range of dubious, o�en li�le known, web en��es than 
has been the case with RT and even Sputnik. Being state-funded broadcasters, opera�ng 
above board, and interested in maintaining and expanding audiences, the la�er, in their own 
ways, must keep the issue of credibili� in mind.41  �e sites studied in this report do not 
have such cons�aints. �ey are part of an opera�on that a�empts, to di�erent degrees, to 
obscure the real origins of their messaging. We 	nd, therefore, a much �eer, more direct, 
hyperlinked cita�on of websites dissemina�ng conspiratorial material and far-right output, 
such as Kopp-Verlag, based in Germany (cited by Pravda DE), and �eepoc�mes.com
and its German pages Epoch�mes.de, based in New York, but founded by the leader of a 
Chinese religious movement (cited by VoE). Our crawls also iden�	ed similar outlets, based 
in Russia, but not directly government-funded, for example, Rossaprimavera.ru, the website 
of a leading pro-Kremlin Russian “public intellectual,” Sergey Kurginyan (cited by Pravda 
DE). �e web address of Kurginyan's site clearly indicates its loca�on in Russia. 

• Hyphe visualisa�ons of our crawls which reveal the list of cited domains can be requested 
�om our team. 

• We discovered that BTZ seems brazenly to copy its content �om elsewhere with barely any 



20

42 Compare, for instance, https://www.berlinertageszeitung.de/Politik/438547-afd-sieht-rekordergebnis-als-signal-fuer-
landtagswahlen-krah-nicht-in-eu-delegation.html and https://www.stern.de/news/afd-sieht-rekordergebnis-als-signal-fuer-
landtagswahlen---krah-nicht-in-eu-delegation-34785468.html; or https://www.berlinertageszeitung.de/Politik/438615-
rechte-parteien-legen-bei-europawahl-deutlich-zu-evp-bleibt-staerkste-kraft.html and https://www.stern.de/news/
rechte-parteien-legen-bei-europawahl-deutlich-zu---evp-bleibt-staerkste-kraft-34782296.html

edi�ng or reshaping. �e main sources copied are AFP (via MSN or Yahoo news) and s�rn.
de (usually copied in turn �om AFP).42

• �ere were however a handful of cases in which only part of the content was fully 
copy-pasted, or where the posted content appeared to be a compila�on of two separate 
mains�eam news sources.

PICTURE 4.  �e same news on Berliner Tageszeitung and Deutsche Tageszeitung, but ascribed to di	erent authors: “A. 
Walsh—BTZ” and “W.Novokshonov—DTZ”. Of no� also similari�es in the archi�cture of the websi�s.



21

43 https://unternehmen.welt.de/business-wirtschaft/gsmedia-deutsche-tageszeitung.html. Heit has been claimed to be 
connected to Putin, via his wife. We have not been able to verify the allegation https://behindmlm.com/companies/gspartners/
joseph-heit-sentenced-to-prison-for-financial-fraud-in-luxembourg/. 
44 https://www.voiceofeurope.com/charles-michel-seeks-to-exclude-ursula-von-der-leyen-from-top-job-discussions and 
https://www.politico.eu/article/eu-charles-michel-ban-ursula-von-der-leyen-top-job-commission-president-talks/
45 h�ps://www.voiceofeurope.com/euro-plummets-amid-macrons-snap-elec�on-call-and-right-wing-gains-in-europe and
h�ps://www.euronews.com/business/2024/06/10/euro-slumps-a�er-macron-calls-elec�on-and-far-right-surges-in-europe
46 h�ps://www.voiceofeurope.com/bulgarias-center-right-gerb-par�-leads-in-na�onal-and-european-elec�ons and h�ps://
apnews.com/ar�cle/bulgaria-elec�on-eu-borissov-gerb-dcaacc3d693a7e7f1660152305281b8d

Backlinks search

To further assess possible online �ac�on of the content produced by our selected proxies we
carried out backlink analysis. We found li�le evidence of their posts being cited by external
outlets �om the monitoring period during EU 2024 elec�ons. However, our broader
inves�ga�on of possible references to the Russia-a�liated outlets we studied has revealed
instances of the wider dissemina�on of their content.

�e seranking.com tool was applied to all outlets (VoE, France et EU, Pravda-DE, Pravda-FR,
Pravda.com, Berlinertageszeitung, RRN). Here, we share some preliminary observa�ons. We 
especially highlight cases when there are meaningful cita�ons by domains with higher �a�c
rates. A full analysis requires further, more comprehensive manual check of the referring
domains we uncovered (a task we plan to undertake in due course).

VoE

• �e analysis of 536 referring domains out of approximately 1000 iden�	ed by Seranking 
backlink tool as containing hyperlinks to VoE suggests that most meaningful “hits” relate to 
conserva�ve, far-right, far-le� and alterna�ve media. A long exis�ng connec�on between 
these and Russia-a�liated outlets has already been noted by researchers. In addi�on, 
our backlink analysis con	rmed that some Russian state media, including RT (in various 
languages), TASS, and gaze�.ru, were prone to ci�ng VoE. 

• Via Laundromat we discovered other websites which were built iden�cally to BTZ, using 
the same scripts, copying the same news, but a
ibuted to di�erent authors (presumably 
	c�onal), including those with Russian surnames (see Picture 4). Some of these websites 
are named a�er discon�nued historical newspapers (including Deutsche Tageszeitung, 
Muenchener Post, and Journal de Bruxelles). Some have a
ibuted at least part of these outlets 
to a Croa�an “en�epreneur”, Josip Heit, who recently bought all these �ademarks, but we 
have been unable to verify this claim. One of the reports on Heit’s acquisi�ons includes BTZ 
among them.43

• For VoE, Laundromat found some of the original sources that VoE used for shorter news 
stories (Euronews, Poli�co, AP News) but we had limited success with this task. Unlike 
BTZ which simply copies news reports �om elsewhere, VoE authors rephrase the original, 
use synonyms, and occasionally add sentences – especially at the end of the ar�cle – to make 
a s�onger poli�cal and propagandis�c statement and to direct readers of the news item 
towards the “desired” interpreta�on. For instance, we iden�	ed such examples for news 
about Charles Michel and Ursula von der Leyen's rivalry,44  or the 	nancial consequences of 
Macron calling snap elec�ons,45 or the results of na�onal and EU elec�ons in Bulgaria.46

• �ere were no meaningful 	ndings for RRN and France et EU.



22

• Among far-right and conserva�ve domains referencing VoE we 	nd, for instance, the 
Croa�an version of the far-right website hr.metapedia.org; a con�oversial pan-European 
publica�on �e European Conserva�ve (europeanconserva�ve.com), registered in Budapest; 
orthodoxologie.blogspot.com, a blog maintained by a Swiss ci�zen converted to Orthodox 
Chris�an; and a Spanish news aggregator media�ze.info.  

• �ere are also examples of mains�eam outlets – of interna�onal and na�onal relevance – 
referencing VoE. For instance, a link to VoE was discovered in one of Forbes columns that 
discusses “German deindus�ializa�on”.47 But the link to a VoE ar�cle about a closure of 
one of the plants in Germany is part of a longer list including references to mul�ple other 
outlets. 

• Overall, there are few examples of consistent VoE referencing at the discovered mains�eam 
domains. �e references are also usually of a fact-providing character rather than serving 
deliberately to promote (pro-)Russian narra�ves. As noted, VoE itself relies heavily on 
factual material �om mains�eam Western media agencies. Of course, mere referencing 
plays a certain indirect role in promo�ng the cited domain, but that in�uence should not be 
overstated.

• �ere are a few examples of VoE content being reposted in its en�re�, consistently and 
recurrently. �e Gates of Vienna website which we discuss in more detail in the Informa�on 
Laundromat sec�on is one example of the la�er (see below).  

• A signi	cant number of the links to VoE are of largely non-poli�cal character like, for 
instance, several references to an ar�cle about the the� of a rare collec�on of Pokemon 
cards.48

• Notably, the link to VoE was also iden�	ed in rela�on to Svoboda.org, which is the 
Russian-language website of the US government-funded broadcaster Radio Liber�/Radio 
Free Europe (RFE/RL). As one would expect, RFE/RL’s Russian Service merely reported on 
the sanc�oning of VoE, rather than ci�ng and amplifying its content.49 �is and the above-
men�oned examples of outlets merely repor�ng on the sanc�oning of VoE con	rm the fallacy 
of claims that its content is disseminated by other media based on the mere iden�	ca�on 
of a connec�on through computer-assisted hyperlink analysis. �e precise nature of each 
reference needs to be ascertained, and the actual report containing it read. 

47 h�ps://www.forbes.com/sites/jimvinoski/2024/02/29/german-deindus�ializa�on-is-a-wake-up-call-for-us-
manufacturers/
48 h�p://dexerto.�/pokemon/collec�onneur-cartes-pokemon-voler-collec�on-valeur-200000-1534692;
h�ps://www.inside-games.jp/ar�cle/2024/01/12/151606.html
49 See, for example h�ps://www.svoboda.org/a/chehiya-vvela-sanktsii-pro�v-medvedchuka-i-ego-
priblizhyonnogo/32880015.html ; h�ps://www.svoboda.org/a/popavshiy-pod-sanktsii-v-chehii-soratnik-
medvedchuka-uehal-v-slovakiyu/32929385.html; h�ps://www.svoboda.org/a/vzorvatj-evrovybory-bezzaschitna-li-
evropa-pered-propagandoy-kremlya-/32970300.html.

RNN

• For RRN, we found 185 referring domains.

• Similarly to VoE, RRN primarily gets cited by far-right, far-le�, conserva�ve and 
alterna�ve media. Judging by our 	ndings it is cited less �equently than VoE – at least if we 
focus on direct hyperlinks �aced by backlink tools. 



23

50 h�ps://climatechangedispatch.com/the-climate-war-is-over-china-won/; h�p://paradigmsanddemographics.blogspot.
com/2023/10/the-climate-war-is-over-china-won.html; h�ps://climate-science.press/2023/10/11/the-climate-war-is-over-
china-won/; h�ps://cornwallalliance.org/the-climate-war-is-over-china-won/; h�ps://www.thegoldreport.com/perspec�ves/
the-climate-war-is-over-china-won; h�ps://eike-klima-energie.eu/2023/10/16/der-klima-krieg-ist-vorbei-china-hat-ihn-
gewonnen/; h�ps://aktuelle-nachrichten.app/der-klima-krieg-ist-vorbei-china-hat-ihn-gewonnen/
51 h�ps://townhall.com/columnists/duggan�anakin/2023/10/10/the-climate-war-is-over-china-won-n2629597#google_
vigne�e

• RRN seems to be far more rarely cited by mains�eam media than VoE, but RRN ar�cles are 
more �equently reposted by far-right and far-le� media in their en�re� rather than just as 
cita�ons for the purpose of authen�ca�ng factual statements. 

• Importantly, an ar�cle ci�ng an RRN report received at least 7 cita�ons including 2 
�ansla�ons in German by climate scep�c websites.50 �e original ar�cle was published by a 
major conserva�ve outlet – Townhall.com – and included a link to an RRN ar�cle about the 
Scholz-led coali�on in Germany and dissa�sfac�on with the agenda of the Green par�.51

PICTURE 5.  A selec�on of referring domains found for VoE via Seranking backlink tool. �e selec�on aims to highlight those 
domains that provided meaningful �ndings.



24

Pravda

• �e search for Pravda.com backlinks revealed that they exist for at least one of its versions, 
as well as Russian outlets that are linked to the Pravda network – pravda.sk (the Slovak 
version of the Pravda network), sputnikglobe.com and an�-spiegel.ru. Further backlinks 
were also revealed for non-Russian outlets, such as defencenet.gr, a pro-Russia Greek site 
with links to the Greek neo-Nazi organisa�on, Golden Dawn;52 o�-guardian.org, a site 
dissemina�ng conspiracies around Covid, climate change and other global issues, most of 

52 h�ps://www.defencenet.gr/asfaleia/diethnis-asfaleia/162045_dexios-tomeas-i-hrysi-aygi-�s-oykranias-poy-epnixe-ton/

PICTURE 6.  A selec�on of referring domains found for RRN via Seranking backlink tool. �e selec�on aims to highlight those 
domains that provided meaningful �ndings.

mfbxkav3
*After publication of this report our attention was drawn to an error regarding our inclusion of the Slovak website, pravda.sk, within the Pravda network. In fact, the Slovak website is a separate entity with no known Kremlin connections    



25

whose viewers appear to be in the US; and �eepress.org, whose output leans to the ex�eme 
le�. All these outlets thus appear to cons�tute a network of mutually cross-referencing 
global actors.

• �ere is also a single cita�on of a Pravda EN ar�cle at n-tv.de, a news website of the 
mains�eam German TV channel, referencing an interview given by the Swiss foreign 
minister on peace plans for Ukraine.53

• Pravda FR a
acted few relevant cita�ons. �ere are several cases when this Francophone 
Pravda site is cited by far-right an�-migrant and far-le� websites. Signi	cantly, there are 
two cita�ons of Pravda FR on Wikipedia in French. We found a similar case for an ar�cle 
about a PC game on Wikipedia in English with a reference to Pravda EN.54 �ese are 
of a factual character and carry li�le poli�cal relevance, yet the cita�ons can be seen as 
unfortunate examples of the unwi�ng legi�ma�on of this outlet.

• Pravda DE seems to have even fewer cita�ons. Yet, one of these cita�ons is by the German 
version of Euronews.55 It is of the Pravda De report about a former Aus�ian Foreign 
Minister who allegedly moved to Russia. of note are references to Pravda De in the comment 
sec�ons of Pi News media pla�orm and a pro-Kremlin Russia-a�liated outlet an�-spiegel.
ru. Mike Oaks reported these in connec�on with VoE and they appeared in our crawls.

France et EU

BTZ

• �is website received even fewer meaningful hits. 

• It is of note that apparently there was an automated campaign to promote the website, as a 
link to it appeared on mul�ple unrelated – and by the looks of it non-poli�cal – websites in 
comment sec�ons, completely out of context, next to other comments with ads to furniture 
stores and so on. 

• While there are mul�ple references to BTZ, they are primarily for the 2010s, as the website 
has a long history.

• Much more manual checking would be required to assess cita�ons of BTZ ar�cles of the last 
2-3 years.

To further inves�gate VoE’s network of in�uence, we searched backlinks to its website using the 
seo.ai tool. 

• �e seo.ai search produced 101 backlink connec�ons, including �om the Russian outlets, 
tass.ru and RT (h�ps://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/19557461 and h�ps://
de.rt.com/europa/206103-europarat-verbietet-vorzei�g-sendetae�gkeit-weiterer-vier-
russischer-medien/)

• According to seo.ai, the following outlets of interest also backlinked to VoE, meaning that 
they referred to it: 

53 h�ps://www.n-tv.de/poli�k/23-50-Russen-feuern-auf-Dnipro-vier-Verletzte--ar�cle24762479.html
54 h�ps://en.wikipedia.org/wiki/War_�under
55 h�ps://de.euronews.com/2023/08/09/sie-tanzte-mit-pu�n-karin-kneissl-schwarmt-vom-landleben-in-russland



26

56  On its relationship to Russian state-sponsored propaganda activities, see Evan M. Williams and Kathleen M Carley, ‘Search 
Engine Manipulation to Spread Pro-Kremlin Propaganda’, Misinformation Review, February 16, 2023 https://misinforeview.
hks.harvard.edu/article/search-engine-manipulation-to-spread-pro-kremlin-propaganda/
57 For instance, h�ps://gatesofvienna.net/2024/06/gates-of-vienna-news-feed-6-11-2024/
58 h�ps://jelly	sh.news/the-european-parliament-elec�ons-demons�ated-a-shocking-�end-for-european-liberals/

• h�ps://historyscoper-islamwatch.blogspot.com/: �is is a US-based Islamophobic blog, 
which links to a varie� of right-wing sources, including the well-established right-wing 
US think tanks, the Heritage Founda�on and the American Enterprise Ins�tute, alongside 
Russian media sources.56 �is domain seems to be one of those that reposts VoE on a regular 
basis. 

• h�p://www.libertariantoday.com/: �is is a blog with the descrip�on “For Libertarian 
Na�onalism, An�-Corpora�st, An�-Communist, An�-Globalist…Pro-Sovereign�, Pro-
Populist, Pro-Free Enterprise”, which posts a lot of an�-Semi�c content.  

• h�ps://www.globalpoli�cs.se/eus-sank�oner-mot-pro-ryska-medier-och-ryska-medier/: 
�is is a Swedish website, which disseminates sharp cri�ques of US foreign policy, including 
in rela�on to Russia, Ukraine and the Middle East. �e ar�cle in ques�on reports on the 
sanc�oning of VoE; it does not cite the outlet’s actual output.

• h�ps://peds-ansichten.de/2024/04/voice-of-europe-desinforma�on-meinungs�eiheit-
zensur/: �is is a German site, with a conspiratorial, an�-US and pro-Russian slant. 
Similarly to the above case, rather than simply ci�ng the Voice of Europe, this ar�cle, 
men�oned by Oaks as the only example of the cita�on and thus ampli	ca�on of VoE content 
by this outlet, in fact, cites Poli�co and Czech sources repor�ng the discovery of VoE and its 
ban. In keeping with the outlet’s poli�cal orienta�on, the ar�cle predictably regards the ban 
as an assault on �ee speech. 

Information Laundromat search

To check possible reposting of content from our outlets without a direct link thereto, we also ran 
the links from 10 June through the content similarity search tool Information Laundromat. We 
managed to find few meaningful “hits.” Our search for all outlets besides VoE was unsuccessful. 
This is not surprising taking into consideration our findings with backlink tools. The citations 
of the proxies we examined are rather limited. And those that exist usually do not happen in a 
consistent and regular manner. Rather we notice occasional citations with some individual news 
items getting traction sometimes over several domains. Obviously, backlink tools cannot provide 
the full picture, but they still may highlight some tendencies. 

Using Information Laundromat, we managed to identify an anti-migrant website, Gates of 
Vienna, that regularly reposts VoE’s content, including importantly from our EU election 
observation period.57    

Additionally, we found that one VoE article analysing the election outcomes was reposted by 
Jellyfish news, a website run by a right-wing radio host John B. Wells.58  Importantly, as the 
article reposts only a section from the VoE report, the “match score” was very low (about 30%) 
and we discovered it largely by chance. 



27

E. CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS

E.1. Summary of Findings

• Overall, our analysis con	rmed, as claimed within the Viginum inves�ga�on, that the 
network of Russia-a�liated proxy websites opera�ng across Europe is indeed large, ac�ve, 
and part of a wider, albeit rather loose, Kremlin s�ategy to in	l�ate, disrupt and in�uence 
Western media spaces. �is is consistent, too, with evidence uncovered by NewsGuard of a 
similar network established in advance of the US 2024 presiden�al elec�ons in America.59
Our report should be read in the context of the US sanc�ons recently applied to RT 
execu�ves and other Russian state actors accused of overseeing a vast proxy opera�on to 
in�uence the 2024 elec�ons.60

• However, in both cases, �acing a direct line to the Kremlin is not always s�aigh�orward 
and should be done with care. �e ini�ators of the opera�ons tend rather to be part of 
the sprawling Russian state apparatus that extends at mul�ple points into the grey zone 
of elite actors – corrupt businesspeople; local Kremlin sympathizers; former intelligence 
opera�ves; semi-criminal en�epreneurs – with a stake in ensuring the success of Russian 
state narra�ves or merely to disseminate content for pro	t. A good example is BTZ, whose 
provenance, ownership and exact connec�on to the Russian state is di�cult to ascertain 
with certain�. �ere is a danger in a
ibu�ng every digital en�� with which the sites in 
ques�on share content to the same network, when some of these may be local actors with 
their own mo�va�ons for promo�ng similar narra�ves (whether for clickbait purposes, 
or to push an�-migrant, xenophobic agendas). We discuss this danger further under 
recommenda�ons.

• Moreover, our research uncovered li�le or no evidence of a carefully coordinated, �me-
speci	c campaign to in�uence the EU 2024 elec�ons. Output directly relevant to the 
elec�ons was neither excep�onal in its volume, nor unusually s�ident and propagandis�c 
in its tone. Equally, though, the rou�ne coverage of each outlet we examined e�ec�vely 
is clearly designed, as was the case with RT and Sputnik, to undermine faith in European 
governance in drip-by-drip fashion over a long period. 

• �e content produced by the sites we examined was in general highly parasi�c. Much of 
it can be characterized as the churnalis�c remedia�on of news stories reported elsewhere, 
including within the mains�eam media (Poli�co and Euronews were par�cularly common 
sources). In some cases, content was plagiarized directly �om other sources; in others it 
was reproduced with minimal changes; a third s�ategy was to re�ame exis�ng accounts of 
events to steer readers towards an interpreta�on aligned with Russian state narra�ves.

• Li�le of the content we thoroughly qualita�vely analysed could be said to 	t the criteria 
for disinforma�on in the narrow sense of factual falsi	ca�on. Other than the Pravda.com 
group, and as with RT and Sputnik, a signi	cant propor�on (but by no means a majori�) 
of these sites’ news reports, including of elec�on-related developments, was factual and 
neu�al, some�mes even balanced across di�erent poli�cal viewpoints. �is can be said to 

59 h�ps://www.newsguardtech.com/press/sad-milestone-fake-local-news-sites-now-outnumber-real-local-newspaper-sites-
in-u-s/
60 h�ps://home.�easury.gov/news/press-releases/jy2559



28

be part of an authen�ca�on s�ategy designed to make readers more recep�ve to the more 
propagandis�c, poli�cally par�san and skewed coverage, and to further assimilate the sites 
to local media landscapes. �e most egregious examples of biased and prejudicial coverage 
tended to be found under “Opinion” tabs (another legi�ma�ng device to help pre-but 
allega�ons of propaganda and disinforma�on).

• �e quali� of the content of the sites taken in their en�re� is ragged and inconsistent. 
Some (for example, France et EU) appear to be minimally resourced and there is very li�le 
new content generated for days at a �me. AI tools are clearly employed to gather content 
�om across the web and ensure a steady supply of news for the proxy sites in ques�on. �is 
goes beyond the standard news aggrega�on func�on (see previous point) and can itself be 
considered as a form of decep�on, as could the misuse of hyperlinks within speci	c news 
stories (links named to respectable mains�eam sources which, in fact, take readers to very 
di�erent, Russia-a�liated outlets).

• By far the largest amount of content is generated by the mul�lingual Pravda.com network. 
�is is because it consists en�rely of automa�cally �anslated material �om domes�c 
Russian broadcasters, news websites, bloggers and individual Telegram channels. Although 
the vast volume content produced is very poorly curated and the quali� of �ansla�on 
o�en low, there is an a�empt to select and calibrate news stories for speci	c linguacultural 
environments, which was not the case for RRN when it produced content in languages other 
than English. �e fact that Pravda.com �ansparently reveals the original hyperlinked source 
of its �anslated content makes it hard to ascertain its precise purpose, raising ques�ons over 
whether it should be included in the same category as the other sites, or forms part of the 
same s�ategy.

• Across all the sites examined, the volume of EU-speci	c news spiked on the day a�er the 
results became known. �ere was a general celebra�on of ex�eme right-wing successes 
and focus on chaos and the problema�c poli�cal a�ermath in France, especially, but also in 
Germany and Aus�ia. A�en�on to the elec�ons, however, faded rapidly. �ere was a sober 
acknowledgement, even on the part of the most par�san sites (including Pravda.com) that 
li�le would change in rela�on to European policies towards Russia and the Ukraine war.

• Common �ames employed in the lead up to the elec�ons were aimed at genera�ng publici� 
for right-wing and “sovereign�st” themes and agendas, including disa�ec�on with the EU 
and mains�eam poli�cs more generally; giving voice to popular concern over European 
governments’ Ukraine war policies and their harmful consequences for ordinary ci�zens; 
cri�cism of Europe’s subjuga�on to decadent liberal values and to harmful US in�uence; and 
the threats posed by corrup�on and by mass immigra�on. �ere were speci	c campaigns 
around certain issues, for example via recurring stories highly cri�cal of Ursula von der 
Leyen who is seen as especially hos�le to, and uncompromising on, Russia’s war in Ukraine. 
A�er the results, the emphasis was on the success of the right, the state of chaos le� by the 
outcome, especially in France, a ramping up of an�-immigrant populist themes, but also a 
recogni�on that the results would change li�le in respect of European policy towards Russia. 
�ere was sporadic but unmistakable evidence of an e�ort to turn European res�ic�ons 
on, and fear of, Russian media outlets and in�uencers to the Kremlin’s advantage, through 
sa�rical mockery, claims of Russophobia, and complaints of censorship and the end to 
European �ee speech.



29

61 �is 	nding is corroborated by a CDN report on the Doppelganger opera�on on X and Facebook pla�orms in June 2024. 
Likewise iden�fying a signi	cant volume of ac�vi� quan�ta�ve data rela�ng to its impact provided in the report suggest that was 
that this was also somewhat limited and modest. See: h�ps://alliance4europe.eu/wp-content/uploads/2024/09/CDN-Report-
–-Fool-Me-Once_-Russian-In�uence-Opera�on-Doppelganger-Con�nues-on-X-and-Facebook-–-September-2024.pdf. 
62 h�ps://www.isdglobal.org/isd-publica�ons/the-russian-propaganda-nes�ng-doll-how-rt-is-layered-into-the-digital-
informa�on-environment/

• In terms of the �ac�on,61 onward �avel and poten�al audience in�uence of the material 
we examined the success seems limited.  Website visitor numbers are at best modest, and 
at worst pi�ful, and, in the case of the Telegram channels we looked at, audience views and 
responses are o�en perilously close to zero. For Twi�er/X, with the par�al excep�on of 
VoE, the story is similar, despite an ac�ve approach to pos�ng. As to the extent to which 
the content of the proxy sites in�uenced the output of external media, even Russian state-
a�liated outlets, the evidence was, again, modest. �ere was li�le evidence of a speci	c 
EU elec�ons focused campaign with repos�ng of and linking to the examined outlets. If we 
look beyond the studied period, at the ci�ng of these domains in their en�re�, the results 
are likewise underwhelming. �e proxy sites are primarily cited by far-right, far-le�, 
conserva�ve and alterna�ve media. And it is important to men�on that by the standards of 
such media the examined proxy content is hardly the most radical, par�san and false-claim-
ridden. We found several examples of proxy content being reposted in full. At the same 
�me, links to proxy content in mains�eam media tend to be of a factual character, rather 
than evidencing the reproduc�on of Kremlin-sponsored propagandis�c narra�ves. Many 
of the iden�	ed links are to non-poli�cal content disseminated by the proxies. �is is not to 
suggest that links to proxy websites of a factual or non-poli�cal nature are of no importance. 
�ey can help legi�mate these en��es within the broader media sphere. S�ll, it is important 
to dis�nguish such legi�ma�on poten�al �om the direct promo�on of pro-Russian 
narra�ves to global audiences, including within democracies. Of the la�er, our analysis has 
found li�le evidence. Of all analysed outlets, RRN and especially VoE seem to be ge�ng the 
broadest �ac�on. However, even VoE cannot compare with RT in terms of its impact on the 
global media sphere, even taking account of the imposi�on of Western sanc�ons on RT since 
2022.62

E.2. Wider Significance

• In the context of the patent mismatch between what is clearly a significant input of Russian 
state resources into establishing and maintaining the proxy network we have analysed, and 
the low level of external influence achieved, there are questions over its purpose and future. 
It seems to be a case of opting for “quantity” over “quality”, with inevitable consequences 
for efficacy.

• Whilst RT and Sputnik enjoyed modest and sometimes very low levels of audience 
engagement in the West, their profile and reach were still much greater than those of any of 
the propaganda tools with which they have so far been replaced in European media spaces. 
This is not to deny the continuing success which RT specifically is achieving in regions of the 
world better disposed to its anti-US, anti-Western messaging.

• One of the problems faced by the Kremlin is the necessary level of outsourcing to substate, 



30

non-state and local (non-Russian) actors required to embed networks of the sort we have 
analysed in the various media environments they target. This leads to a lack of coordination, 
an inconsistency of approach, and, in some cases (the Pravda.com outlets especially), the 
apparent privileging of achieving “quotas” of content generated over its quality and onward 
influence. 

• A related issue for the Kremlin in the post-RT environment is the appearance of breakaway 
operations such as “In the Now” and “Going Underground”, over which there is little to no 
control from Moscow since the instigators retain only loose affiliations to RT. A well-placed 
former RT employee to whom we spoke as part of our research for this report confirmed 
that RT management is concerned by this development.63 The management and operational 
structure of the proxy network we studied could be vulnerable to similar developments in 
the future, especially given the appeal of “going native” that may arise from the need to 
blend and merge with local media environments (stylistically, tonally, linguistically, and in 
terms of journalistic practices).

• At present, Russian state communication strategists do not seem to have been able to exploit 
new technological innovations such as AI and auto-translation tools to their full potential. 
Nor has the Telegram platform yet proved to be any substitute for Twitter⁄X, Facebook 
and Instagram whose use in Western media spaces by RT and Sputnik was, by comparison, 
relatively successful (if still not at the levels feared by many democratic commentators and 
politicians).

• One explanation of the broader aims of the network to which the websites we analysed 
belong is that they may serve a secondary “swamp and distract” purpose, with a 
performative emphasis on demonstrating a continued Russian presence in Western media 
spaces. This could represent a macro-level form of “interstate trolling” in which the 
Kremlin specializes, but awareness of the network has also attracted major concerns in 
Europe, leading to the dedication of considerable resources (financial and personnel-wise) 
into investigating it. In the light of the limited threat the network poses, there are questions 
over whether this expenditure is justified.

• Although this explanation is, by necessity, speculative, it is corroborated by the lengths to 
which some of the outlets we scrutinized went to underscore the attention they are receiving 
from democratic governments (VoE’s prominent banners proclaiming its imminent 
banning, and its counter campaign for “free speech”;64  Pravda.com’s decision to report in 
several languages the shock caused by its own discovery in the Viginum report and to mock 
this as an example of Russophobia). The (now former) RT employee to whom we spoke 
during our earlier research revealed that Margarita Simonyan, still RT’s Editor-in-Chief, 
and one of the Kremlin’s chief propagandists, talked repeatedly of her desire to use RT to 
“create a moral panic” in the West.65 The impact of operations like Portal Kombat and 
Doppelganger could be said to going some way to meeting this desire, albeit without RT. 
Indeed, leaked Russian state documents discussed in an informative Foreign Affairs article 
on contemporary Russian propaganda by respected scholar, Thomas Rid, clearly confirm 
that “publication of a number of journalistic and industry investigations into Russian 

63 �e conversa�on took place on 22/7/2024. �e iden�� of the former employee must remain con	den�al for obvious reasons.
64 For example, h�ps://www.voiceofeurope.com/in-some-regions-of-eastern-germany-the-alterna�ve-for-germany-
par�-received-over-40-of-the-votes
65 �e relevant interview with a journalist, who at the �me held a high-ranking posi�on at RT, took place on May 28, 2020.



31

disinformation campaigns” are taken as Doppelganger’s foremost metric of success, and, 
therefore, as a guarantor of Kremlin support for future such campaigns.66 

• Whilst the use of this network to change voting patterns in the EU 2024 Elections seems 
unlikely to have achieved anything of note, we should not, therefore, downplay Kremlin 
efforts to disrupt and influence the electoral process. For example, more significant than 
its media output, was VoE’s function as a laundering operation to mask payments to local 
Czech propagandists and politicians.67 This may well be part of a wider strategy to engage 
right-wing European politicians likely to harbour Kremlin sympathies, or open to Kremlin 
narratives.  

E.3. Recommendations

• In taking account of our 	ndings, policy makers should consider the danger that over-
in�a�ng the signi	cance of compara�vely ine�ectual Russian state communica�on 
opera�ons might help facilitate their goals indirectly and uninten�onally, by (a) giving them 
the oxygen of publici� they seek, (b) dis�ac�ng a�en�on �om the �ue areas of threat 
presented by the Russian state (cybera�acks; e�orts to in�uence European poli�cians of the 
far right through various subversive means; conven�onal military aggression); 'conven�onal 
military aggression and (c) feeding prominent Russian state narra�ves, such as Western 
“Russophobia”.

• An associated risk with overemphasising the signi	cance of digital networks deemed 
Kremlin proxies with s�ategic propaganda and disinforma�on roles is that of misiden�fying 
en��es with apparent links to Russia, however loose. A case in point outside of our period of 
study was the misrepor�ng of the recent UK race riots and, speci	cally, the misa
ibu�on 
of the source of the ini�al false rumour alleging that the murder of the three girls which 
sparked the riots was a Muslim migrant to a website deemed a Russian state proxy and called 
Channel 3 Now. Apart �om the fact that the rumour was not ini�ated by Channel 3 Now, 
but by an obscure domes�c source, the website, as has been shown by the excellent BBC 
Verify service, does not appear to be connected to the Russian state, but is run for pro	t by 
a US ci�zen in Texas, with input �om further individuals based in the US, as well as those 
in the UK, Pakistan and India.68 �ere is, however, evidence of, and ongoing inves�ga�ons 
into, the links of far right ac�vists in the UK and Europe with Russian state actors.69 But 
comba�ng speci	c ac�vi�es requires having accurate evidence. 

66 See h�ps://www.foreigna�airs.com/russia/lies-russia-tells-itself. Another highly regarded American commentator, Ken 
Klippenstein, also notes the mismatch between the minimal audience take-up of Russian disinforma�on campaigns and the 
alarmed responses they generate among Western analysts, arguing cogently that such responses “create the aura that Russia 
and other coun�ies are having an impact on American public opinion, that their opera�ons are working. �e paradox of the 
government’s very public obsession with elec�on securi� is that the more a�en�on paid to these supposed threats, the more 
likely people are to ques�on the legi�macy of the outcome. In fact, this is an e�ect foreign adversaries undertaking in�uence 
opera�ons hope for”. See h�ps://www.kenklippenstein.com/p/russian-in�uence-opera�ons-are
67 h�ps://www.washingtonpost.com/world/2024/06/03/russia-europe-far-right-espionage/ 
68 As cited by the BBC Verify, the Channel’s "editor/manager" claimed that "the only Russian connec�on was thde purchasing, 
in the past,’ of a former Russian-language YouTube channel which focused on car rallies 'many years ago' and later changed its 
name". See, Marianna Spring, ‘�e Real Story of the News Website Accused of Fuelling Riots’ (h�ps://www.bbc.co.uk/news/
ar�cles/c5y38gjp4ygo).   
69 See, for example, h�ps://www.theguardian.com/poli�cs/ar�cle/2024/aug/11/far-right-disorder-had-clear-russian-
involvement-says-ex-mi6-spy;  Anton Shekhovtsov, Russia and the Wes�rn Far Right: Tango Noir (London: Routledge, 2017) 



32

• At the same �me, it is important that the incompetence and ine�cacy of Russian state 
opera�ons is not met with the same. �e access res�ic�ons and bans imposed on RT, 
Sputnik, and on VoE and other members of the Portal Kombat network, seem not to have 
worked comprehensively or consistently. Policy makers must decide either to enact such 
res�ic�ons and make them water�ght and e�ec�ve, or, given that instances of ou�ight 
disinforma�on among these outlets are barely any more numerous than those of the worst 
o�ending Bri�sh tabloids,70 tolerate their presence and address their propagandis�c 
distor�ons through other means.

• In this context, there is the need for a full discussion of the use and applicabili� of 
key lexicon in the discussion of Russian (and other state) in�uence opera�ons. As our 
research showed, rela�vely li�le of the output of the websites we examined cons�tuted 
disinforma�on in the s�ict sense as falsi	ed facts, yet the network is �equently referred 
to as such, including in the French press kit produced in response to the original Viginum 
report.71 Much of it, for opportunis�c reasons linked to the need for legi�macy and to blend 
with local news providers, achieve its pro-Kremlin propagandis�c goals through a selec�on 
of stories to report and the use of par�san �ames. �e la�er s�ategy can, of course, itself 
be considered a kind of cynical decep�on, as is the fact that, apart �om the Pravda group, 
other outlets we studied a�empt to mask their connec�on to Russia. E�ec�ve responses 
to such opera�ons require that these di�erent forms and levels of deceit, distor�on, bias 
and prejudice are systema�cally di�eren�ated and properly described before they can be 
comba�ed.

• �ere is also a need to exercise cau�on when applying some of the newest tools of detec�on 
and analysis to digital propaganda and disinforma�on. Our own research showed that both 
the Informa�on Laundromat tool and some of the backlink �acking so�ware now available 
can give misleading results. In matching content across the web, Informa�on Laundromat, 
for example some�mes produced “match rates” of 80% and higher for separate news 
reports that were bound to be similar because of the uncon�oversial, ma�er-of-fact nature 
of the events concerned, but which don’t therefore amount to misappropria�on or covert 
in�uence. Quan�ta�ve research based on automated matches across large amounts of 
new data can therefore be prone to error when concluding that content �om one outlet is 
“in�uencing” that of another, or “pene�a�ng” a speci	c news ecosystem. 

• Finally, however, there is no ques�on that in the widest sense, there is considerable 
alignment between some Russian state narra�ves and the ideological messaging of certain 
media outlets and European poli�cians (including those rela�ng to the Ukraine war, to 
culture wars issues and, indeed, to the signi	cance and poli�cs of the EU 2024 elec�ons). 
�is is generally less the direct consequence of targeted Kremlin in�uencing campaigns than 
of secondary and ter�ary lines of in�uence that are much harder to �ack, and to broader 
socio-poli�cal �ends (for instance, the global rise of the far right) that require a di�erent set 
of responses altogether.72 It is important not to confuse such responses with the undoubted 
impera�ve to monitor and combat direct Russian state propaganda ac�vi�es, including those 
carried out by proxy actors.

70 See, for example, J. Waterson, “Britain has no fake news indus�y because our par�san newspapers already do that job,” 
Buzzfeed UK, 24 January, 2017 ( h�ps://www.buzzfeed.com/jimwaterson/fake-news-sites-cant-compete-with-britains-
par�sannewspape?utm_term=.bcnKEzoDn#.dxMP8ln4N).
71 h�ps://www.diploma�e.gouv.�/IMG/pdf/a4_dp-vs_desinfo-ukraine_eng_web-22-02-24_cle48c1c1.pdf  
72 �e need for this approach is con	rmed in s�iking fashion in a re[port �om Penn State Universi�’s Computer Science 
showing that domes�c US sources like Fox News were: "1) much more popular than 2) more pro-Russia than, and 3) about as 
polarizing as the Russian-sponsored outlet [RT]" . See h�ps://mediabiasdetector.seas.upenn.edu/blog/worried-about-the-
russians-dividing-america-the-call-is-coming/ 


